Osvětový Spolek Přátel Vrátkova


Zásady a role správného zastupitele a starosty

... výtah ze skript Právnické fakulty Masarykovy univerzity - Katedra správní vědy a správního práva

Zastupitelstvo obce je vrcholným orgánem místní samosprávy a při svém jednání a rozhodování se musí řídit právním řádem České republiky a musí dodržovat principy dobré veřejné správy. Každý, kdo vstupuje do vztahu s občanem, s adresátem veřejné moci, je povinen jednat dobře a spravedlivě, prostě tak, aby byly vyřízeny oprávněné požadavky občanů. Veřejnost je ta, která určuje cíl cesty či jednotlivé mety jejího směřování, zastupitelé - představitelé veřejné moci jen hledají nejvhodnější cestu jak efektivně, hospodárně, rychle a bezpečně tohoto cíle dosáhnout.

Zásady dobré správy jsou jakýmisi dobrými mravy veřejné správy a je zapotřebí je všem zastupitelům připomínat, patří k nim:
  • zásada zákonnosti -  rozhodování v souladu se zákony ČR - ne tak, jak jsem byli svědky při schvalování pravidel pro připojování k plánovanému vodovodnímu řadu

  • zásada zákazu zneužití pravomoci - zastupitelé nesmí zneužívat svoji  pravomoc spojenou s výkonem veřejné moci
  • zásada ochrany dobré víry a veřejného zájmu - zastupitelé se musí rozhodovat nestranně vždy ve prospěch veřejného zájmu a musí chránit dobrou víru občanů

  • zásada proporcionality - zastupitelé musí zachovávat při rozhodování poměrné, úměrné zastoupení částí v rámci celku - např. neprosazovat investice pouze ve stejných částech obce na úkor ostatních částí
  • zásada nestranného postupu a legitimního očekávání - zastupitelé musí být nestranní, nemůžou se rozhodovat na základě svých vlastních sympatií a antipatií tak, jak se to mnohdy děje

  • zásada veřejné správy jako služby veřejnosti - zastupitel je zde kvůli občanům a ne naopak, je služebníkem pro občany
  • zásada transparentnosti - zastupitelé musí v co nejširší míře zveřejňovat svoje úkony, musí být otevřeni všem samosprávným postupům a rozhodnutím

  • princip erudice - jen vzdělaný a orientovaný zastupitel dokáže objektivně zhodnotit stav věci, zachovat procesní rovnost, odstraňovat rozpory, řešit věci smírnou cestou a nestranně rozhodovat v zájmu obce

 

Správný zastupitel vykonává několik rolí:
  • zastupitel jako manažer - řídí práci v obci z hlediska časových úkolů, vytváří systém pro činnosti samosprávy

  • zastupitel jako vyjednavač a reprezentant - vyjednává s cílovými skupinami, progaguje obec navenek, vede kolektivní a komunitní jednání, zastupuje obec při společenských příležitostech

  • zastupitel jako hospodář - spravuje, navrhuje, schvaluje a kontroluje rozpočet obce, hospodaří s majetkem obce, pečuje o majetek obce

  • zastupitel jako osoba odpovědná za dlouhodobý rozvoj obce - připravuje strategický plán obce, opatřuje podklady pro strategický rozvoj jednotlivých oblastí, podílí se na tvorbě územního plánu

  • zastupitel jako zákonodárce a ombudsman - hájí práva a zájmy občanů, seznamuje občany s jejich právy a možnostmi jejich obhajoby, řídí se platnými zákony a využívá platnou legislativu

Starosta obce

Podle § 103 odst. 1 zákona o obcích starosta zastupuje obec navenek. Tímto ustanovením ale zákonodárce v žádném případě žádného starostu nelegitimoval k tomu, aby mohl vůli obce a občanů vytvářet sám. Správný výklad "zastupování navenek" znamená, že starosta pouze prezentuje vůli jiných orgánů obce (zastupitelstva). Postup, kdy se starosta při zastupování obce chová jako statutární zástupce právnické osoby, tedy že za obec činí veškeré právní úkony a rozhodnutí, je nesprávný a protizákonný. Svědčí buď o nepochopení tohoto právního institutu anebo, jedná-li takto starosta vědomě, o úmyslném překračování pravomoci. Podstatné je, že všechny právní úkony, které starosta učiní bez schválení příslušného orgánu obce, jsou absolutně neplatné. Proč v praxi k takovému překračování pravomoci starosty dochází? Zřejmě bývá nejčastější příčinou neznalost právní úpravy nebo její nesprávná interpretace, což svědčí samozřejmě o tom, že se starosta po zvolení do funkce nedostatečně seznámil s právní úpravou samosprávy obce. Jednoznačně je v těchto případech vina na straně starosty. V případech, kdy starosta svou pravomoc překročí úmyslně, vědom si toho, že následně zastupitelstvo jeho rozhodnutí dodatečně schválí, je vina i na těchto kolektivních orgánech. Zastupitelé by se měli proti zpětnému schvalování ozvat vždy, neboť přistoupením na takové praktiky degradují svou funkci.